Brev:
Skemad og forstoppelse
28. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Skemad og forstoppelse
Hej igen :)
Jeg tænkte om ikke du lige dels ville give et bud på en dagsrytme for vores basselillebror på 5 måneder og om jeg ikke lige kunne hive et uprøvet trik ud af dig iforb. med forstoppelse ved overgang til skemad.
Hurtigt oprids:
Vores basse vejer godt 9 kg og er 75 cm lang.
Han er blevet ammet fuldt og har kun fået MME den aften han blev født idet hans blodsukker var meget lavt og de på fødegangen mente at han skulle have meget mad hurtigt.
Jeg producerer masser af mælk og han spiser meget og ofte stadig (mindst hver 3 time nogle gange med 1,5-2 timers mellemrum). Han har lidt sværere ved at koncentrere sig om dagen (også selvom jeg går ind i soveværelset hvor der er kedeligt og stille) så der tror jeg mest han bare lige slukker tørsten men om natten drikker han godt og længe. Han sover ml 2 og 4 timer ad gangen fra ca kl 20.00 og er glad og hyggelig når han vågner der ved 7 tiden om morgenen.
Han har i et stykke tid nu fået majsgrød med sveskemos til frokost (og vand af kop)
Og grøntsagsmos til aftensmad samt vand at drikke og fx. et stykke agurk at tygge på.
Han ELSKER mad og vil gerne selv føre skeen (derfor er agurk ekstra godt da det lader mig arbejde lidt mere med skeen alene). Han er helt klart mest til grøntsags og frugtmos og elsker sveskemos.
MEN han er konstant forstoppet!
Jeg skal pt. bakse helt vildt med hans ben før det lykkedes ham og nogle dage går det slet ikke. Han var en af de ammenørn der tog 14 dages mellemrum mellem lortebleerne da han blev ammet fuldt og det er jo fint nok men nu skulle det jo gerne køre lidt mere hverdagsagtigt.
Han er ikke meget plaget af det men prutter en del og jeg tænker at det jo må være lidt hæmmende for ham.
Her til aften gav jeg ham udelukkende sveskemos i stedet for gulerodsmos i håbet om at det skulle få sat skub i sagerne men der sker intet.
Hvad pokker gør vi?
Vi giver masser af vand, han bliver ammet meget og spiser ivrigt sveskemos og meget tynd grød idet jeg er bange for at gøre den for svær at fordøje.
Jeg har svært ved at se andre udveje end Laktulose og det ville vi bare rigtig gerne undgå da hans bror fik så ondt i maven af det.
Jeg sidder hver gang han spiser med en fornemmelse af dels at glædes over hvor godt han spiser og hvor meget han er frisk på at prøve og dels at tænke at han ikke burde spise så meget da han jo ikke kommer af med det igen.
Og det er jo synd når han nu er så glad for mad.
Med venlig hilsen
Nanna