Skemad og forstoppelse

28. januar 2015

Alder:
5 mdr.

Skemad og forstoppelse

Hej igen :)

Jeg tænkte om ikke du lige dels ville give et bud på en dagsrytme for vores basselillebror på 5 måneder og om jeg ikke lige kunne hive et uprøvet trik ud af dig iforb. med forstoppelse ved overgang til skemad.

Hurtigt oprids:

Vores basse vejer godt 9 kg og er 75 cm lang.
Han er blevet ammet fuldt og har kun fået MME den aften han blev født idet hans blodsukker var meget lavt og de på fødegangen mente at han skulle have meget mad hurtigt.

Jeg producerer masser af mælk og han spiser meget og ofte stadig (mindst hver 3 time nogle gange med 1,5-2 timers mellemrum). Han har lidt sværere ved at koncentrere sig om dagen (også selvom jeg går ind i soveværelset hvor der er kedeligt og stille) så der tror jeg mest han bare lige slukker tørsten men om natten drikker han godt og længe. Han sover ml 2 og 4 timer ad gangen fra ca kl 20.00 og er glad og hyggelig når han vågner der ved 7 tiden om morgenen.

Han har i et stykke tid nu fået majsgrød med sveskemos til frokost (og vand af kop)
Og grøntsagsmos til aftensmad samt vand at drikke og fx. et stykke agurk at tygge på.
Han ELSKER mad og vil gerne selv føre skeen (derfor er agurk ekstra godt da det lader mig arbejde lidt mere med skeen alene). Han ...

Annonce

... er helt klart mest til grøntsags og frugtmos og elsker sveskemos.
MEN han er konstant forstoppet!

Jeg skal pt. bakse helt vildt med hans ben før det lykkedes ham og nogle dage går det slet ikke. Han var en af de ammenørn der tog 14 dages mellemrum mellem lortebleerne da han blev ammet fuldt og det er jo fint nok men nu skulle det jo gerne køre lidt mere hverdagsagtigt.
Han er ikke meget plaget af det men prutter en del og jeg tænker at det jo må være lidt hæmmende for ham.
Her til aften gav jeg ham udelukkende sveskemos i stedet for gulerodsmos i håbet om at det skulle få sat skub i sagerne men der sker intet.
Hvad pokker gør vi?

Vi giver masser af vand, han bliver ammet meget og spiser ivrigt sveskemos og meget tynd grød idet jeg er bange for at gøre den for svær at fordøje.

Jeg har svært ved at se andre udveje end Laktulose og det ville vi bare rigtig gerne undgå da hans bror fik så ondt i maven af det.

Jeg sidder hver gang han spiser med en fornemmelse af dels at glædes over hvor godt han spiser og hvor meget han er frisk på at prøve og dels at tænke at han ikke burde spise så meget da han jo ikke kommer af med det igen.

Og det er jo synd når han nu er så glad for mad.

Med venlig hilsen
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina